Antti Luusuaniemi tuli kertomaan meille Waffle Wednesdayna 8.5.2019, kuinka uusi tapahtuma saa alkunsa ja millaista tapahtumajärjestäminen on. Antti on näyttelijä, Nelonen Median kotimaisen elokuvan päällikkö sekä Red Carpet -elokuvafestivaalin taiteellinen johtaja. Tässä Waffle Wednesdayssa hän keskittyi kertomaan Red Carpet -festivaalista ja sen synnystä. Antin mukaan samoja oppeja voi kuitenkin soveltaa myös monien muiden ideoiden toteuttamiseen. Ehkäpä tämän kautta voit rohkaistua viemään omaa projektiasi eteenpäin!
Tässä tiivistettynä Antin 5 vinkkiä onnistuneeseen tapahtumajärjestämiseen:
- Iso osa tapahtuman järjestämistä on mielikuvan luominen. Esimerkiksi Red Carpet -festivaalista halutaan luoda laadukas ja vakavasti otettava kuva siitä tehtävien vuosittaisten lyhytelokuvien avulla.
- Paljon kysytään, että miksi Hyvinkää? Miksi ylipäätään kotimaisen elokuvan festivaali? Herää kysymys, että miksi ylipäätään tehdä yhtään mitään? Siksi, että nauttii asioista ja siksi että on intohimo jotain asiaa kohtaan.
- Lokakuussa 2016 idea ja elokuussa 2017 yli 20 000 hengen tapahtuma. Miten tämä onnistui? Usein ideoita pitää liian pitkään itsellään ja varoo kertomasta siitä muille sen pelossa, että idea kopioidaan tai varastetaan. Älä pelkää jakaa ajatuksia ja ideoitasi! Avain onnistumiseen oli se, että ympärille löydettiin ihmisiä, joiden kanssa kokonaisuudesta saatiin toimivat. Muut pystyivät omilla kontakteillaan ja osaamisellaan viemään tapahtumaa eteenpäin ja tämä auttoi Red Carpet -festivaalia kasvamaan.
- Tapahtuman pitää alati kehittyä ja myös Red Carpetiin on tullut mukaan uusia elementtejä jatkuvasti. Tekijöiden pitää pysyä liikkeessä ja kyetä tarjoamaan jotain uutta ihmisille. Se, että on kerran tehnyt jotain ei riitä, vaan pitää kehittyä jatkuvasti ja ansaita ihmisten huomio. Asioita ei välttämättä tarvitse tehdä isommin, kunhan luo uusia sisältöjä, joista media kiinnostuu.
- Kun tapahtumaa järjestää on tärkeää, että vähintään yhdellä ihmisellä on kaikki langat käsissä, mikäli teillä ei itsellänne ole siihen aikaa. Tapahtumassa on niin monta liikkuvaa osaa, ettei se muuten onnistu. Vaikka henkilön palkkaaminen tähän tehtävään olisikin taloudellisesti suuri sijoitus, se kannattaa ehdottomasti.
Muita blogipostauksia, jotka voivat kiinnostaa sinua:
Miten tehdä vaikutus ruudun välityksellä?
Asiakaskokemus – asia, jota tulisi parantaa jatkuvasti