Olemme eläneet koronapandemian muuttamaa ”uutta arkeamme” nyt puoli vuotta. Moni meistä joutui pakon edessä opettelemaan uusia tapoja pyörittää omaa arkeaan aikana, jolloin etätyöstä tuli sääntö poikkeuksen sijaan.
Ihmiset tuupattiin kotiin lyhyellä varoitusajalla ja heidän oletettiin jatkavaan työntekoa samaan malliin, kuin aiemmin toimistolla. Ennen pandemiaa suurin osa toimistotyötä tekevistä noudatti verrannaisen perinteistä työnteon kaavaa. Toimistolle viitenä päivänä viikosta, ajoittaisia etätyöpäiviä ripoteltuna sinne tänne pakollisten menojen, kuten lääkäriaikojen vuoksi. Luonnollisesti osa meistä on tottunut joustavampaan työntekoon vaihdellen työpistettä kodin, toimiston, coworking-tilojen ja kahviloiden välillä. Pandemian myötä kävi ilmi, että etätyö tosiaan on mahdollista lähes kaikilla aloilla, jotka eivät edellytä esimerkiksi asiakkaiden kohtaamista kasvotusten.
Meemi, alkuperä tuntematon.
Reaktiot etätyöhön ovat olleet vaihtelevat, kotoa työskentely sopii joillekin paremmin kuin toisille. Uskomme, että maailma on ottanut jättimäisen harppauksen eteenpäin työn digitalisoitumisen suhteen, mutta nousukäyrä tullee tasoittumaan pandemian laantumisen myötä. Moni meistä osaa varmasti nimetä useamman syyn etätyön jatkamisen puolesta. Kotoa työskentelyn hyviin puoliin lukeutuvat esimerkiksi luottamuksen tunne työnantajalta, työn ja perhe-elämän joustavampi yhdistäminen, ekologinen näkökulma matkustamisen vähennyttyä etc. Mutta mikä voisi seisoa esteenä etätyön yleistymiselle?
1. Tapa
Me ihmiset olemme tapojemme orjia. Uusien työtapojen ja ajatusmaailman opettelu ei ole itsestäänselvyys kaikille ja kodin muuttaminen työympäristöksi vaatii totuttelua. Työntekijöiden olisi helppo palata samaan vanhaan rytmiin ja palata toimistolle noudattamaan tuttuja ja turvallisia rutiineja.
2. Työolosuhteet
Joidenkin työnantajien voi olla haastavaa saada työympäristöön liittyvät nopeat muutokset toteutettua taloudellisesti kannattavasti. Suurilla yrityksillä on valtavat toimistot pitkäaikaisilla vuokrasopimuksilla, eikä näitä tiloja ole järkevää seisottaa tyhjillään. Lisäksi on (aiheellisesti) syytä huomioida työergonomia kotona. Ovatko yritykset valmiita panostamaan työntekijöiden kotitoimistojen ergonomiaan, kun vaivalla ja rahalla valmistetut toimistot seisovat tyhjinä?
3. Sosiaaliset suhteet
Sosiaalinen media on täyttynyt pandemian aikana sosiaalisten suhteiden puuttumisen aiheuttavasta ahdistuksesta. Työkaverimme ovat oleellinen osa työpäivän rutiineja ja työhyvinvointiamme. Tietysti pandemian aiheuttama tilanne on omaehtoisten karanteenien ja turvavälien vuoksi poikkeuksellinen tilanne itsessään, normaalitilanteessa meidän ei täydy eristäytyä toisista samassa mittakaavassa. Siitä huolimatta etätyö tarkoittaa uuden kommunikointityylin opettelua, jotta pystymme rakentamaan merkityksellisiä kohtaamisia toistemme kanssa digitaalisten alustojen kautta.
4. Työn johtaminen
Etätyö ja digilisaatio luovat uudenlaista painetta johtamiselle. Jos olet esimiehenä tottunut pyörittämään tiimiä lähityöskentelyssä saman konttorin katon alla, voi etäjohtaminen aiheuttaa aluksi harmaita hiuksia. Kevään aikana kävi selväksi, että yksinkertaisesti virtuaaliseen kokoukseen osallistuminen ei ollut kaikille helppo ja itsestään selvä juttu. On tärkeää, että käyttämämme alustat toimivat tarkoituksenmukaisesti ja työntekijät saavat niistä täyden hyödyn stressin ja työtehon laskemisen sijaan.
Mikä voisi mielestäsi heittää kapuloita etätyön yleistymisen rattaisiin? Mitä voisimme (ja mitä meidän pitäisi) tehdä asialle?
Ihmiset tuupattiin kotiin lyhyellä varoitusajalla ja heidän oletettiin jatkavaan työntekoa samaan malliin, kuin aiemmin toimistolla. Ennen pandemiaa suurin osa toimistotyötä tekevistä noudatti verrannaisen perinteistä työnteon kaavaa. Toimistolle viitenä päivänä viikosta, ajoittaisia etätyöpäiviä ripoteltuna sinne tänne pakollisten menojen, kuten lääkäriaikojen vuoksi. Luonnollisesti osa meistä on tottunut joustavampaan työntekoon vaihdellen työpistettä kodin, toimiston, coworking-tilojen ja kahviloiden välillä. Pandemian myötä kävi ilmi, että etätyö tosiaan on mahdollista lähes kaikilla aloilla, jotka eivät edellytä esimerkiksi asiakkaiden kohtaamista kasvotusten.
Kansikuva: @evamarie_eriksson