Meillä oli kunnia saada Waffle Wednesdayn 30.01.2019 puhujaksi Bruno Beaugrand, joka on LUMI-brändin perustaja, suunnittelija ja puheenjohtaja. Bruno on aikaisemmin työskennellyt Tiffany&Co:n taiteellisena johtaja, erityisesti “The Tiffany Mark” kellokokoelman ja “Cocktail”-kelloprojektin parissa. Hänellä on myös kokemusta pakkaussuunnittelusta ja projektijohtamisesta useille yhtiöille, kuten L’Oreal, Pepsi Cola, Kraft Foods, Claussen ja Oscar Mayer. Meille Bruno tuli kertomaan kokemuksistaan tukkutoiminnan pyörittämisestä sekä jakamaan parhaat vinkit kansainvälisillä muotimessuilla menestymiseen. Mitä tehdä ja jättää tekemättä messuilla, jotta saat täyden hyödyn irti? Miten pieni brändi pysyy pinnalla jättimäisen muotimaailman myllerryksessä?
Miksi messuille kannattaa osallistua ja miten niihin tulee valmistautua?
Aloitimme puhumalla messuista yleisesti; miksi niille kannattaa osallistua ja mitä kaikkea messuille osallistuessa tulee ottaa huomioon? Erityisesti kansainvälisillä messuilla on tärkeä muistaa, että kulttuurierot ovat suuria. Tästä syystä on tärkeää tietää, mitä maailmalla tapahtuu. Ota mahdollisimman paljon selvää kohdemaan kulttuurista ennen messuille lähtemistä ja tee parhaasi sopeutuaksesi hyvin uuteen kulttuuriin. Toisen kulttuurin tapojen omaksuminen auttaa sinua myös lähestymään ihmisiä oikealla tavalla.
Sen lisäksi että sinulla pitää olla selkeä visio tuotteestasi, tulee sinun myös tietää, miten haluat esitellä tuotteen paikan päällä messuilla. Millainen brändisi on? Millaisen mielikuvan haluat antaa messuvieraille? Tähän liittyen tulee miettiä tarkkaan ständin visuaalinen ilme. Millaisia huonekaluja käytät, mitä värejä? Millainen kokonaisuus kaikesta muodostuu? Mikäli näitä asioita ei ole mietitty tarkkaan, saattaa antamasi mielikuva olla ristiriidassa brändisi kanssa. Mikäli mahdollista, keksi jotain uutta ja raikasta ständillesi, jonka ihmiset muistavat. On aina positiivista, kun jäät tavalla tai toisella messuvieraiden mieleen.
Mikäli kyse on kansainvälisistä messuista, on matkustaminen toiseen maahan jo itsessään rankkaa. Huomioi kuitenkin, että ständin rakentaminen paikan päällä on fyysisesti vaativaa työtä. Sinun tulee päättää teetkö kaiken itse vai palkkaatko tiimin rakentamaan kokonaisuutta. Valmistaudu siihen, että vasta kun ständisi on valmis esiteltäväksi ja messut aukeavat vieraille, oikea työ alkaa.
Syitä osallistua messuille:
Myyntiaktiviteetit
- Tapaat lojaaleja asiakkaita ja pääset tapaamaan potentiaalisia uusia asiakkaita
- Myyt tuotteitasi
- Hankit kontakteja avainasemassa toimiviin päättäjiin
- Palvelet asiakkaitasi
Muut aktiviteetit
- Olet ajan hermolla + pääset esittelemään brändisi uudet innovaatiot
- Boostaat brändimielikuvaa
- Kasvatat tietouttasi muotibisneksestä maailmanlaajuisesti
- Pääset verkostoitumaan!
Näin valmistaudut:
- Huolellinen valmistautuminen etukäteen on parasta mitä voit tehdä ennen messuja!
- Valmistele henkilökuntasi toimimaan messuilla. Tehokkain työkalu tähän liittyen on kommunikointi
- Ole aktiivinen sosiaalisessa mediassa
- Anna näytteitä tuotteistasi
- Ole jatkuvasti perillä siitä, mitä ympärilläsi tapahtuu
- Muista tehdä jälkiseuranta huolellisesti!
Mitä messuilla ollessa tulee ottaa huomioon?
Messuilla fokuksena ei tulisi olla myyminen, vaan se että ilmestyttyäsi paikalle pääset näyttämään tietouttasi ja esittelemään uusia tuotteita – tehostamaan brändimielikuvaa! Messuilla tärkeintä on verkostoituminen, joten koita olla mahdollisimman edustava ja tavata niin paljon uusia ihmisiä kuin ehdit. Ilman verkostoitumista et tule myöskään tekemään kauppaa!
On tärkeää pitää mielessä, että ständilläsi seisovat henkilöt edustavat brändiäsi. Messuvierailijoilla on usein paljon kysymyksiä, joihin kaikkiin pitää löytyä vastaus. Brändisi edustajien tulee osoittaa, että he ovat lojaaleja brändille ja todella tietävät mistä puhuvat. Tämä tekee vaikutuksen messuvieraisiin.
Messuilla tapaa paljon toimittajia, vaikuttajia, stylistejä, ostajia jne. Ikävä kyllä vastaan tulee myös paljon ihmisiä, jotka etsivät ideoita omiin tuotteisiinsa ja saattavat pyrkiä kopioimaan sinun tuotteesi. Tämän takia on tärkeää lukea tarkkaan ständillesi saapuvia ihmisiä ja tietää aina tarkkaan kenelle juttelet. Tähän parhaana käytäntönä toimii se, että pyydät ständille saapuvilta messuvierailta aina käyntikortin. Mikäli et ole varovainen siitä, kenelle jaat tietoa tuotteistasi, voi se aiheuttaa sinulle ja brändillesi suurta vahinkoa.
Suunnittelijat ja yksityiset brändit ovat usein loistava kohde suurille yrityksille, jotka etsivät suuntaa ja luovia ideoita (kuten Inditex, H&M ja muut pikamuodin jättiläiset). On tiedossa, että nämä yritykset voivat napata sinulta ideoita, toteuttaa ne ja pistää markkinoille kolmessa viikossa, juuri ennen kuin ehdit aloittaa oman tuotannon. Kokemuksen mukaan luksusbrändit tekevät kuitenkin aivan samaa. Noin puolet messuvieraista on saapunut paikalle seuraamaan trendejä tai kuten he asian ilmaisevat ”inspiroitumaan” muiden töistä. Suojelemalla omaa työtäsi, suojelet myös omaa tulevaisuuttasi ja pidät itsesi askeleen edellä muita. Omien ideoiden jakaminen voi tappaa bisneksesi, etkä varmastikaan halua helpottaa kopioijan työtä ojentamalla hänelle suoraan omat suunnitelmasi.
Näin toimit messuilla:
- Olet brändisi kasvot, suihkaise siis vähän hajuvettä ja ole ylpeä siitä mitä teet
- Know your shit. Tiedä tuotteestasi KAIKKI: luvut, materiaalit, toimituskulut, tullikoodit, asiakkaiden sijainnit, paikallinen kilpailu, bisnesuutiset jne.
- Ole positiivinen, älä tyrkytä, älä ole hermostunut. Rauhoitu.
- On okei sanoa EI. Ole varovainen, ettet jaa ideoitasi väärille henkilöille.
- Omaksu paikallinen kulttuuri, älä taistele sitä vastaan. Ota aina huomioon kulttuurierot.
- Verkostoidu ja juttele, kaikkien kanssa ja kaikkialla. Jokaisen nurkan takana voi odottaa mahdollisuus johonkin suurempaan!
- Iltaisin ei kannata mennä hotellihuoneeseen nukkumaan vaan alan bileisiin; siellä pääset verkostoitumaan. Voit tavata toimittajia, ostajia ja vaikuttajia paljon suuremmalla todennäköisyydellä kuin messuilla. Toimiva keino on pyytää potentiaalisia messuvieraita käymään ständilläsi seuraavana päivänä.
Älä tee näin:
- Nuku ständillä/näytä siltä, ettei sinua voisi vähempää kiinnostaa
- Ole myöhässä
- Ole huonolla tuulella vastaanottamassa asiakkaita
Millainen on messujen ja tukkukaupan tulevaisuus?
Messujen tulevaisuus riippuu siitä, miten ne kykenevät viehättämään erilaisia alan toimijoita. Laadukas sisältö ja hyvät puhujat (joita kukaan ei halua missata) tulevat olemaan avainasemassa. Virtuaalinen ja lisätty todellisuus tulevat tukemaan brändejä ja tarjoavat tulevaisuudessa mahdollisuuden kiinnostuneille tarkastella tuotteita helpommin.
Tulevaisuudessa virtuaalisen todellisuuden yhdistyminen vanhoihin tapoihin toimia tulee olemaan peruuttamatonta. Voisi kuitenkin kuvitella, että digitalisaatiosta huolimatta muodin saralla tulee aina olemaan tarve päästä mittaamaan tuotteiden laatua näkemällä ne fyysisesti. Lisäksi ihmisten tapaaminen ja verkostoituminen ei koskaan tule menettämään merkitystään. Toisaalta kukaan ei osaa sanoa varmaksi, millainen tulevaisuus tulee olemaan.
Tukkukaupan ja messujen tulevaisuus:
OFFLINE
- Muodin kauppa kehittyy jatkuvasti
- Trendeistä tulee vähemmän kauteen keskittyneitä, joka antaa tilaa persoonallisemmalle tyylille, sekä ympäristöystävällisemmälle kulutuskäyttäytymiselle. ”
ONLINE (työkalut)
- Joor
- Nuorder
- Le New Black
- vfairs.com
- WeAR select digital
- Panorama
- Buying Shows
Muita blogipostauksia, jotka voivat kiinnostaa sinua:
Miten tehdä vaikutus ruudun välityksellä?
Asiakaskokemus – asia, jota tulisi parantaa jatkuvasti